Definition of original sin

original sinnoun

tội lỗi nguyên thủy

/əˌrɪdʒənl ˈsɪn//əˌrɪdʒənl ˈsɪn/

The concept of original sin refers to the belief in Christian theology that humans inherited a sinful nature from the biblical figure Adam and Eve's disobedience to God's command in the Garden of Eden. The term "original sin" was coined by Saint Augustine in the 5th century CE. Augustine proposed that Adam's transgression resulted in the corruption of human nature, passing down a predisposition to sin to all subsequent generations. This idea challenged some earlier Christian varietals, such as Pelagianism, which emphasized human free will and the role of moral choice rather than inherited sin. Augustine's concepts, presented in his seminal work "Confessions," received significant support and were adopted as orthodox Christian doctrine in subsequent centuries, laying the foundation for an important theological and philosophical debate that has persisted for centuries.

namespace
Example:
  • The concept of original sin, which suggests that humans are born with an inherent flaw or tendency toward evil, has been a contentious issue in religious and philosophical debates for centuries.

    Khái niệm về tội lỗi nguyên thủy, cho rằng con người sinh ra đã có khiếm khuyết hoặc khuynh hướng bẩm sinh hướng đến điều ác, đã là một vấn đề gây tranh cãi trong các cuộc tranh luận về tôn giáo và triết học trong nhiều thế kỷ.

  • The idea of original sin has led some to view humanity as inherently flawed and impure, while others believe in the fundamental goodness of people.

    Quan niệm về tội lỗi nguyên thủy đã khiến một số người coi loài người vốn có khiếm khuyết và không trong sạch, trong khi những người khác lại tin vào bản chất tốt đẹp của con người.

  • The doctrine of original sin has been a key component of Christian theology since the time of St. Augustine, who saw it as an explanation for the presence of evil in the world.

    Học thuyết về tội tổ tông đã là một thành phần quan trọng của thần học Kitô giáo kể từ thời Thánh Augustine, người coi đó là lời giải thích cho sự hiện diện của cái ác trên thế giới.

  • Critics of the concept of original sin argue that it places too much emphasis on individual guilt and neglects the role of society and circumstances in shaping people's actions.

    Những người chỉ trích khái niệm tội lỗi nguyên thủy cho rằng nó nhấn mạnh quá nhiều vào tội lỗi của cá nhân và bỏ qua vai trò của xã hội và hoàn cảnh trong việc định hình hành động của con người.

  • The notion of original sin is often seen as a source of guilt and self-loathing, as people may feel innately flawed and powerless to change their nature.

    Khái niệm về tội lỗi nguyên thủy thường được coi là nguồn gốc của tội lỗi và lòng tự ghét, vì con người có thể cảm thấy mình có khiếm khuyết bẩm sinh và bất lực trong việc thay đổi bản chất của mình.

  • Some theologians have sought to loosen the grip of original sin by proposing alternatives, such as the concept of original goodness or original blessing, which emphasize humanity's potential for growth and development.

    Một số nhà thần học đã tìm cách nới lỏng sự kìm kẹp của tội nguyên tổ bằng cách đề xuất những giải pháp thay thế, chẳng hạn như khái niệm về lòng tốt ban đầu hoặc phước lành ban đầu, nhấn mạnh đến tiềm năng tăng trưởng và phát triển của nhân loại.

  • The Protestant Reformation was in part a response to the Catholic Church's teaching on original sin, as many Protestant theologians rejected the idea of inherent guilt and favored a more optimistic view of human nature.

    Cuộc Cải cách Tin Lành một phần là phản ứng lại giáo lý của Giáo hội Công giáo về tội nguyên tổ, vì nhiều nhà thần học Tin Lành bác bỏ ý niệm về tội lỗi cố hữu và ủng hộ quan điểm lạc quan hơn về bản chất con người.

  • The concept of original sin has also been critiqued by philosophers, such as Jean-Jacques Rousseau, who argued that humans are inherently good and that social systems and institutions are what corrupt them.

    Khái niệm về tội lỗi nguyên thủy cũng bị các nhà triết học chỉ trích, chẳng hạn như Jean-Jacques Rousseau, người cho rằng con người vốn tốt và chính các hệ thống và thể chế xã hội đã làm họ tha hóa.

  • The idea of original sin has implications for our understanding of justice and punishment, as it suggests that people deserve to be held accountable for inherent flaws that they cannot easily control or change.

    Ý tưởng về tội tổ tông có ý nghĩa đối với sự hiểu biết của chúng ta về công lý và hình phạt, vì nó cho rằng con người đáng phải chịu trách nhiệm về những khiếm khuyết cố hữu mà họ không thể dễ dàng kiểm soát hoặc thay đổi.

  • Despite its enduring influence, the concept of original sin remains a subject of ongoing debate and discussion, as scholars and theologians grapple with its implications for human nature, morality, and theology.

    Bất chấp ảnh hưởng lâu dài của nó, khái niệm tội lỗi nguyên tổ vẫn là chủ đề tranh luận và thảo luận liên tục, khi các học giả và nhà thần học vật lộn với những hàm ý của nó đối với bản chất con người, đạo đức và thần học.