Definition of triangulation

triangulationnoun

tam giác hóa

/traɪˌæŋɡjuˈleɪʃn//traɪˌæŋɡjuˈleɪʃn/

The term "triangulation" originates from the concept of using two known points to determine the location of a third point, which forms a triangle. This mathematical process is also known as triangulation survey or triangulation mapping, and it has been used for centuries to accurately locate and measure distances on the earth's surface. In navigation, triangulation is essential for calculating the positions of ships, airplanes, and other vehicles at sea or in the air. It involves measuring angles and distances between known landmarks, which are then used to triangulate the unknown position. The accuracy of triangulation methods has significantly improved over time, thanks to advances in technology, such as GPS (Global Positioning System), which has largely replaced traditional triangulation techniques in some applications. However, triangulation remains an important concept in many fields, including engineering, surveying, and geodesy, as a reliable way to precisely locate and map points on the earth's surface.

namespace
Example:
  • In volleyball, triangulation refers to the strategy of hitting the ball in a manner that forces the opponent to move laterally, causing them to lose position and making it easier for our team to score.

    Trong bóng chuyền, chiến thuật tam giác hóa là chiến lược đánh bóng theo cách buộc đối thủ phải di chuyển sang ngang, khiến họ mất vị trí và giúp đội mình dễ ghi điểm hơn.

  • To establish a secure wireless network, triangulation can be used to determine the geographic location of the access point and the user's device.

    Để thiết lập một mạng không dây an toàn, có thể sử dụng phương pháp tam giác hóa để xác định vị trí địa lý của điểm truy cập và thiết bị của người dùng.

  • Triangulation techniques are used in navigation and location-based services to determine the user's position by analyzing signals received from multiple sources.

    Kỹ thuật tam giác hóa được sử dụng trong điều hướng và dịch vụ dựa trên vị trí để xác định vị trí của người dùng bằng cách phân tích các tín hiệu nhận được từ nhiều nguồn.

  • In graphics design, triangulation is the process of converting a curved line or shape into a series of triangles, allowing it to be rendered on computer screens and 3D printers.

    Trong thiết kế đồ họa, phép tam giác hóa là quá trình chuyển đổi một đường cong hoặc hình dạng thành một loạt các hình tam giác, cho phép hiển thị trên màn hình máy tính và máy in 3D.

  • Geologists use triangulation to estimate the depth and location of underground resources such as mines, water sources, and mineral deposits.

    Các nhà địa chất sử dụng phương pháp tam giác hóa để ước tính độ sâu và vị trí của các nguồn tài nguyên dưới lòng đất như mỏ, nguồn nước và khoáng sản.

  • In diplomacy and conflict resolution, triangulation refers to involving a third party to help mediate negotiations between two opposing sides.

    Trong ngoại giao và giải quyết xung đột, tam giác hóa là việc có sự tham gia của bên thứ ba để giúp làm trung gian cho các cuộc đàm phán giữa hai bên đối lập.

  • In engineering, triangulation is utilized to calculate stresses and strains in structures, such as buildings and bridges.

    Trong kỹ thuật, phương pháp tam giác hóa được sử dụng để tính toán ứng suất và biến dạng trong các kết cấu, chẳng hạn như tòa nhà và cầu.

  • In statistics, triangulation is the process of splitting a dataset into smaller subsets to simplify analysis and overcome complexities.

    Trong thống kê, phân tích tam giác là quá trình chia một tập dữ liệu thành các tập con nhỏ hơn để đơn giản hóa việc phân tích và khắc phục sự phức tạp.

  • In physics, triangulation is used in the concept of measuring angles and distances to determine the height of an object, such as a mountain peak.

    Trong vật lý, phép đo tam giác được sử dụng trong khái niệm đo góc và khoảng cách để xác định chiều cao của một vật thể, chẳng hạn như đỉnh núi.

  • In simulations and game development, triangulation is important for rendering D animations and models, as it helps to smooth out jagged edges and create a seamless image.

    Trong mô phỏng và phát triển trò chơi, phép tam giác hóa rất quan trọng khi dựng hình ảnh động và mô hình D vì nó giúp làm mịn các cạnh gồ ghề và tạo ra hình ảnh liền mạch.