vụn
/ˈʃeɪvɪŋz//ˈʃeɪvɪŋz/The word "shavings" originally referred to small pieces of wood or other material that were removed during the process of shaving or planing, using tools such as chisels, adzes, or planes. The term comes from the Old English word sceaf, which meant "remnants" or "dardlings." Over time, the use of the term has expanded to include a variety of materials beyond wood, as technologies have evolved. For example, "shavings" can now refer to small pieces of plastic, metal, or other materials that are removed during various types of manufacturing processes, such as grinding, drilling, or milling. The word is still commonly used in industries such as woodworking, carpentry, and metalworking, as it provides a simple and straightforward way to describe the small scraps of material that are often generated as a byproduct of these processes. Other words and phrases that are sometimes used interchangeably with shavings include sawdust, chips, and swarf. In short, "shavings" is a term that has remained a pervasive part of our language because of its clear and practical meaning, and its enduring relevance to a wide range of material processing and manufacturing activities.
Người pha chế cẩn thận quét sạch những vụn cà phê espresso từ máy xay.
Khi tôi bào phô mai Parmesan lên mì ống, tôi không thể không gom những vụn phô mai vào một cái bát nhỏ.
Người thợ mộc tỉ mỉ chà nhám gỗ cho đến khi chỉ còn lại những mảnh vụn mịn.
Người thợ mộc gom mùn cưa và dăm bào vào một thùng chứa để xử lý sau.
Người bán thịt thái thịt thành từng lát mỏng, để lại những mảnh vụn tinh tế trên thớt.
Nữ tiếp viên nhẹ nhàng cạo phần sô-cô-la ở hai bên thành bột bánh, tạo thành những mảnh vụn mịn để trang trí.
Tôi nhặt chiếc mặt nạ chống bụi của thợ mộc lên khi anh ấy đang nghỉ giải lao, ngắm nghía những mảnh vụn gỗ tích tụ bên trong.
Người thợ làm bánh rắc quế và hạt nhục đậu khấu lên trên bánh trước khi dùng dụng cụ nạo để tạo thành những sợi quế mỏng trang trí.
Nhà điêu khắc kiên nhẫn bào mỏng đá cẩm thạch để lộ ra những chi tiết phức tạp của bức tượng, chỉ để lại những mảnh bào nhỏ.
Người nhạc sĩ đã sử dụng giấy nhám để làm nhẵn các cạnh thô của phím đàn, tạo ra những mảnh vụn mịn trong quá trình này.