Definition of gonzo journalism

gonzo journalismnoun

báo chí gonzo

/ˌɡɒnzəʊ ˈdʒɜːnəlɪzəm//ˌɡɑːnzəʊ ˈdʒɜːrnəlɪzəm/

In Thompson's own words, gonzo journalism is "journalism with the truth kept out and replaced by lies and the whole thing presented so that the reader cannot tell the difference." It involves a willingness to break the rules of journalistic objectivity, using personal experience and subjective interpretation to provide a more engaging, immersive, and often provocative view of the world. Gonzo journalism blurs the lines between fact and fiction, autobiography and journalism, and reality and hallucination to create a dynamic and unpredictable reading experience. Thompson's most famous works, including "Fear and Loathing in Las Vegas" and "The Kentucky Derby Is Decadent and Depraved," are classic examples of gonzo journalism, filled with vivid, hyperbolic language, surreal imagery, and humorous anecdotes. Critics of gonzo journalism argue that it undermines the principles of journalistic accuracy, fairness, and objectivity, and is more concerned with entertaining readers than informing them. Proponents, on the other hand, defend its value as a form of experiential and literary journalism that provides a powerful and innovative means of exploring and sharing the human condition.

namespace
Example:
  • As a seasoned gonzo journalist, Hunter S. Thompson embarked on a wild and unconventional journey to cover the infamous Rolling Stones concert in Altamont, California, capturing the chaos and violence that unfolded with his unique style and perspective.

    Là một nhà báo kỳ cựu, Hunter S. Thompson đã bắt đầu một hành trình đầy mạo hiểm và phi truyền thống để đưa tin về buổi hòa nhạc khét tiếng của nhóm nhạc Rolling Stones tại Altamont, California, ghi lại sự hỗn loạn và bạo lực diễn ra theo phong cách và góc nhìn độc đáo của mình.

  • In true gonzo fashion, journalist Gonzalo Salas planted himself front and center in the midst of a heated protest, wearing a gas mask and holding a sign that read "I am the people," giving voice to the voiceless and documenting the events with raw and unfiltered intensity.

    Đúng với phong cách gonzo, nhà báo Gonzalo Salas đã xuất hiện ở vị trí trung tâm giữa cuộc biểu tình căng thẳng, đeo mặt nạ phòng độc và cầm tấm biển có dòng chữ "Tôi là nhân dân", lên tiếng cho những người không có tiếng nói và ghi lại các sự kiện với cường độ thô sơ và không qua chỉnh sửa.

  • Armed with his trusty pen and notebook, gonzo journalist Louis Theroux delved deep into the world of neo-Nazism, living amongst the fringe group to uncover the sordid truths that lie beneath the surface.

    Được trang bị cây bút và cuốn sổ tay đáng tin cậy, nhà báo kỳ quặc Louis Theroux đã đào sâu vào thế giới của chủ nghĩa tân Quốc xã, sống giữa một nhóm cực đoan để khám phá những sự thật đen tối ẩn dưới bề mặt.

  • In her quest to shed light on the corruption and violence that plagues the Mexican drug cartels, gonzo journalist Maria Cardinal descended into the heart of the narco world, risking her own safety to expose the brutal realities that are all too often ignored or overlooked.

    Trong hành trình làm sáng tỏ nạn tham nhũng và bạo lực đang hoành hành trong các băng đảng ma túy Mexico, nhà báo kỳ quặc Maria Cardinal đã đi sâu vào thế giới ma túy, mạo hiểm cả sự an toàn của bản thân để vạch trần những thực tế tàn khốc thường bị phớt lờ hoặc bỏ qua.

  • Gonzo journalist Moritz Thomsen abandoned his cushy career as a lawyer to live amongst the poorest citizens of Ecuador, immersing himself in their world and bearing witness to the struggles and triumphs of everyday life in a manner that is both powerful and thought-provoking.

    Nhà báo Gonzo Moritz Thomsen đã từ bỏ sự nghiệp luật sư nhàn hạ của mình để sống giữa những công dân nghèo nhất Ecuador, đắm mình vào thế giới của họ và chứng kiến ​​những cuộc đấu tranh và chiến thắng trong cuộc sống thường nhật theo cách vừa mạnh mẽ vừa gợi nhiều suy nghĩ.

  • Repping the Gonzo style with his trusty fedora and trench coat, journalist Charles Bowden spent years investigating the borderland region between the United States and Mexico, chronicling the complex web of drugs, violence, and corruption that has transformed the area into a lawless and ominous battleground.

    Thể hiện phong cách Gonzo với chiếc mũ phớt và áo khoác dài đáng tin cậy, nhà báo Charles Bowden đã dành nhiều năm điều tra khu vực biên giới giữa Hoa Kỳ và Mexico, ghi lại mạng lưới phức tạp của ma túy, bạo lực và tham nhũng đã biến khu vực này thành một chiến trường vô luật pháp và đáng ngại.

  • With her own unique interpretation of gonzo journalism, writer Joan Didion ventured into the world of political campaigning, accompanying Charles Duke Wendell III, a little-known candidate for governor of North Carolina, on the road in an effort to understand the quirks and contradictions of democracy in action.

    Với cách diễn giải độc đáo của riêng mình về báo chí gonzo, nhà văn Joan Didion đã mạo hiểm bước vào thế giới vận động chính trị, tháp tùng Charles Duke Wendell III, một ứng cử viên ít được biết đến cho chức thống đốc Bắc Carolina, trên đường đi nhằm tìm hiểu những nét kỳ quặc và mâu thuẫn của nền dân chủ trong thực tế.

  • Gonzo journalist Edward James Olmos chronicled the chaotic pace of life in East LA, bringing to light the struggles and triumphs of the community's working-class residents with his trademark blend of passion, humor, and grit.

    Nhà báo Gonzo Edward James Olmos đã ghi lại nhịp sống hỗn loạn ở Đông Los Angeles, phơi bày những khó khăn và chiến thắng của cư dân tầng lớp lao động trong cộng đồng này bằng sự kết hợp đặc trưng giữa đam mê, khiếu hài hước và sự kiên cường.